2/17/2024

Arti dari Air Susu Dibalas Air Tuba

Arti dari Air Susu Dibalas Air Tuba
Peribahasa "Air susu dibalas air tuba" dalam bahasa Melayu merujuk kepada situasi di mana kebaikan atau bantuan yang diberikan kepada seseorang tidak dihargai atau dibalas dengan tindakan atau balasan yang jahat, tidak sopan, atau merugikan. Peribahasa ini mengandungi peringatan tentang perlunya bijaksana dalam memberi pertolongan atau melakukan kebaikan kepada orang lain, kerana tindakan tersebut tidak sentiasa akan dihargai atau dibalas dengan baik.

Contoh penggunaan peribahasa Air Susu Dibalas Air Tuba

Contoh penggunaan peribahasa "Air susu dibalas air tuba"  adalah seperti berikut:
  • Seorang individu memberikan pinjaman wang kepada rakan yang memerlukannya, tetapi rakan tersebut tidak mengembalikan wang tersebut seperti yang dijanjikan dan mengabaikan tanggungjawabnya. Dalam hal ini, peribahasa ini menggambarkan situasi di mana kebaikan peminjam tidak dihargai atau dibalas dengan tidak bertanggungjawab oleh penerima pinjaman.
  • Seorang pekerja yang selalu membantu rakan-rakan sekerja dalam menyelesaikan tugasan mereka akhirnya mendapat balasan yang tidak adil apabila dia sendiri memerlukan bantuan dan tidak mendapat sokongan yang dijangkakan dari mereka. Ini merupakan contoh lain di mana kebaikan yang dilakukan tidak dibalas dengan baik oleh pihak lain.
Peribahasa "Air susu dibalas air tuba" mengandungi pengajaran tentang kebijaksanaan dalam memberi dan menerima, serta peringatan bahawa tidak semua tindakan baik akan dihargai atau dibalas dengan baik oleh orang lain.
Share: