17/02/24

Arti Dari Peribahasa Bagai Kacang Lupa Kulitnya

Arti Dari Peribahasa Bagai Kacang Lupa Kulitnya

Peribahasa "Bagai kacang lupa kulitnya" dalam bahasa Melayu merujuk kepada seseorang yang lupa akan asal-usul atau kedudukan sebenarnya selepas mencapai kemajuan atau kejayaan, dan kemudiannya tidak menghargai atau mengakui bantuan atau jasa yang diberikan oleh orang lain.

Contoh Peribahasa Bagai Kacang Lupa Kulitnya

Contoh penggunaan peribahasa  "Bagai kacang lupa kulitnya" adalah seperti berikut:

  1. Seorang individu yang mendapat kemajuan dalam hidup, seperti mencapai kedudukan yang tinggi dalam kerjaya, tetapi kemudian lupa akan bantuan dan sokongan yang diberikan oleh keluarga atau rakan-rakan terdekat. Dalam situasi ini, orang itu dikatakan "bagai kacang lupa kulitnya", di mana dia lupa akan asal-usul atau bantuan yang telah membantu mencapai kejayaannya.
  2. Dalam konteks hubungan persahabatan atau kerjasama, apabila seseorang mendapat keuntungan atau kejayaan tetapi lupa akan kerjasama atau bantuan yang diberikan oleh rakan-rakan atau pasangan kerjasama, dia juga dikatakan "bagai kacang lupa kulitnya".

Peribahasa  "Bagai kacang lupa kulitnya"  mengandungi pesanan tentang pentingnya menghargai dan mengingati asal-usul atau bantuan yang diberikan oleh orang lain dalam mencapai kejayaan atau kemajuan. Ia menekankan kesetiaan dan penghargaan terhadap orang-orang yang telah memberi sokongan dan bantuan dalam perjalanan hidup seseorang.

Share:
Location: indonesia Indonesia